Animák Khumba (2014) recenze

Khumba je zebra (samec). Narodí se do zebřího stáda žijícího u napajedla obehnaného hustými keři, kde jsou všichni v bezpečí před vetřelci. Je jiný než všichni ostatní – má totiž pruhy jen na přední polovině těla. Ostatní se mu smějí a o několik let později ho kvůli tomu dokonce obviní za extrémní sucho sužující krajinu (myslí si, že jeho narození bylo špatným znamením). Hrozí, že napajedlo vyschne, a že se stádo bude muset přemístit. Khumbovi následně zemře nemocná matka, ale těsně před smrtí mu stihne povědět legendu o tom, jak před dávnými věky přišly zebry v magickém jezeře ke svým pruhům…

Khumba se tudíž rozhodne odejít pryč od stáda (aniž by o tom řekl svému otci nebo alespoň kamarádce) a vyrazí hledat ono kouzelné jezero, aby také mohl mít pruhy po celém těle. Cestou se k němu přidají samice buvola a střelený pštros. V patách je jim však zabijácký leopard, který dlouho čekal na to, až nějaký exemplář šťavnatého zebřího bifteku konečně vyjde ze svého úkrytu u napajedla.

khumba1

Tento animovaný film pochází z Jihoafrické republiky. Natočil ho debutující režisér, původně scénárista snímku Zambezia, na němž se podíleli ti samí tvůrci a produkovalo ho to samé studio. Úroveň jeho animace je o poznání horší než u většiny konkurenčních amerických animáků, na druhou stranu to ale není žádná katastrofa a už tu byly po technické stránce i o dost méně zdařilé kousky.

Mnohem větší problém tkví v samotném příběhu. Khumba je totiž hrozně jednoduchým, nekomplikovaným a neuvěřitelně obyčejným filmečkem, což z něj činí podívanou pro děti do deseti let. Spíš si ho ale užijí ještě menší děti, pokud možno předškolního věku, kterým bude stačit, že je barevný a že jsou v něm srandovní zvířátka. Za celou dobu se v něm totiž neodehraje nic překvapivého, nic mimořádně výrazného a kromě závěrečné pětiminutovky v leopardí jeskyni ani nic napínavého, u čeho by hrozilo, že se ti nejmenší budou bát. Nebýt postavy leoparda (kterého v originále dabuje Liam Neeson, ale je to jedno, protože v kinech samozřejmě uslyšíte český dabing), tak by film neobsahoval ani žádný zásadní konflikt. A průhledné poselství o tom, že za své odlišnosti se nemusíme stydět, tu už bylo také mockrát.

Na své cestě se hlavní hrdina setká s několika vedlejšími postavičkami, přičemž některé jsou vtipné (antilopy vedoucí absurdní dialogy) a některé jsou na zabití (nábožensky fanatičtí psouni). Děj má strukturu poslepovaných samostatných epizodek, žádná z nich ale nestojí příliš za zmínku. Nejzajímavější postavou je nakonec onen leopard, který je slepý na jedno oko, o to má ale vyvinutější čich a dokáže pomocí pachu určit, kudy které zvíře šlo (párkrát je nám zprostředkován jeho „čichový pohled“, který vypadá, jako když si Predátor zapne termovizi. Což je asi jediný trochu originální nápad v celém filmu.

Abych to shrnul. Khumba je film vhodný zejména pro menší děti, který ale rodičovský doprovod relativně bez obtíží skousne, protože rozhodně neurazí, ba místy dokonce třeba i pobaví. Bohužel ale nic víc.